Hälsokatten

Följ med och inspireras av hälsa, träning, mammaliv och annat smått och gott i livet!!

Funderingar...

Publicerad 2009-07-09 09:13:06 i Allmänt

Igår var jag ju på rutinbesök hos barnmorskan. Järnvärde, blodsocker och bebbens hjärtljud. Allt var som det skulle.
När barnmorskan skulle känna efter hur han ligger där inne, så ligger han fortfarande fel, alltså med huvudet upp.
Min livmoder är tydligen hjärtformad så han har tryckt upp sig i ena halvan.
Jag har haft en speciell känsla några veckor att han kanske inte kommer att vända på sig, jag vet inte varför men det bara känns så. Så igår sa barnmorskan att vi mentalt kanske ska börja förbereda oss på att det kan bli ett planerat kejsarsnitt. Den 21/7 ska vi dit igen, och igår fick vi ytterligare en tid den 31/7, har han inte vänt sig då får vi åka till SÖS på ett vändningsförsök. Lyckas inte det blir det planerat snitt, eller om man vill föda säte.
Föda i säte känns inte som ett alternativ för mig som är förstfödeska.  Som sagt något säger mig att han inte kommer vända sig själv, det är isf om vändningsförsöket lyckas vilket det gör ca 50% av gångerna.
Tänkte först att jag skulle hålla det för mig själv, men det är ju det bloggen ska vara till för att ventilera och få del av era erfarenheter.
På något sätt kändes det så konstigt igår efter att hon sagt det där om kejsarsnitt. Som att bli lite snuvad på konfekten. Här har man gått i snart nio månader och det hela går ju ut på den där himla förlossningen, så får man plötsligt inte vara med om det då. Det vill man ju. Men det är något man mentalt måste jobba lite med.
På profylaxen pratade hon om att det är viktigt att ha en målbild. Hur blir det när bäbisen kommit. Vägen dit kanske inte riktigt blir som man vill och har tänkt sig, men det viktiga är att se målet. Så är det ju såklart och det är så jag måste tänka det viktigaste är att bebisen kommer ut och mår bra.
Jag är en månniska som bill veta hur saker och ting blir, just nu känns det lite ovisst. Men man får ventilera sina tankar så blir det bra sen tillslut.

Kommentarer

Postat av: hönsmamman

Publicerad 2009-07-09 17:23:21

Hoppas han vänder sig. Hedda vände sig inte förrän seeeeent, men dom sa aldrig nåt om nåt vändningsförsök. Hon var i ruckbart läge ända fram till förlossningsdagen så allt kan hända. Det är lång tid kvar :-)

Postat av: Cecilia

Publicerad 2009-07-09 17:57:00

Hej Katarina!



Jaha, han vill inte vända på sig. Ja, men det är ju bra att han har envishet som karaktärsdrag, det kommer han att ha stor nytta och användning av i livet!



Stort lycka till med allt! Har ni förresten tänkt på något namn än?



Kram från Cecilia

Postat av: Tomas

Publicerad 2009-07-10 02:56:07

Då får man ingen användning av profylaxen, jag som är expert på att andas nu :)

Det är iofs relativt lång tid kvar och allt kan hända.

Det enda som känns viktigt är att lillkillen mår bra och att världens bästa flickvän också mår bra.

Hur han kommer ut spelar ingen roll.

Det positiva med kejsarsnitt är ju att han kommer en vecka tidigare, att Katarina är utvilad när allt är över och så finns det ju en del kosmetiska fördelar med att föda på det sättet.

Underlättar ju även en del att kunna planera ledigheter och infärd till sjukhus osv men som sagt, man har ju gått i åtta månader och förberett sig på att studsa upp mitt i natten av att vattnet går eller bli hemringd från jobbet när det passar som sämst...

Den som lever får se.

Älskar dig gumman :D

Postat av: Lisa

Publicerad 2009-07-10 10:44:56

Huvudsaken är att han kommer ut och mår bra. :) Men jag förstår precis hur du känner. Man förbereder sig meetalt från dag ett för förlossningen och tankar och bilder på hur man vill ha det dagen D dyker ständigt upp. Förstår att det är svårt att tänka om. Men plutten kommer ut. Och det är det viktiga. Hur han kommer ut får vara mindre viktigt.



Kram till er.

Postat av: cathrin

Publicerad 2009-07-10 16:52:26

hej gumman! gud va jag känner igen mej, precis så vart det ju för oss också! vet däremot inte om jag har hjärtformad livmoder,men som jag förstått det är det ju väldigt trångt för bebisen då, så den kan ha svårt att vända sig rätt! jag kände att jag inte hann med den mentala biten när jag fick veta att det skulle bli snitt, så jag fick ta smällen efteråt...jag mådde riktigt skit efteråt. jag vill inte skrämma upp dej,men jag kände mej verkligen, som du skriver, SNUVAD på hela grejen. men det är ju tyvärr inte så mycket att göra, o som sagt det viktiga är ju att eran pojke kommer ut och mår bra! Du är stark, jag vet att du kommer bearbeta allt, och må bra!



nu vart det långt...men du får jättegärna ringa mej om du vill prata, för tro mej jag vet exakt vad detta innebär! många kramar!

Postat av: Sara

Publicerad 2009-07-12 21:25:14

Aaa typiskt att man ska behöva oroa sig för en sån sak. Tänk för hundra år sen visste man väl knappast om att bebisen skulle vända sig en viss tid si o så. O du vet det är ju därför allt går så bra nu för tiden, för att dessa kunskaper ändå finns. Det är ju i alla fall väldigt bra det!! Ingen anledning till oro, men jobbigt att målet ska behöva ändras,som du säger, när man byggt upp förväntan och förberedelse inför förlossningen. Men än har du tid och jag hoppas att du känner att allt är okej hur det än är, även om det(kanske?)kräver lite mer mentalt. Men som sagt, skönt, som Cathrin skrev, att Ni vet i tid, om det skulle bli snitt. O tänk, då får ju du uppleva något som inte alla vet som har barn, hur DET är=).

Du är så fantastiskt klok och eftertänksam alltid, du tänker alltid till och tar det mesta med ro. Tänk vilken fantastisk mamma du kommer bli!! Det är det viktiga, och såklart att Lille Skutt faktiskt snart kommer hit till oss (på vilket sätt det än må bli)!!!! Jag längtar. O just nu längtar jag mest av allt efter att träffa ER (dig&ToK-KULAN&Tomas=). Det var längesen. Hoppas vi ses snart. Vi är i alla fall hemma i Stockholm igen. PUSS PÅ MIN ÄLSKADE VÄN

Postat av: Caroline

Publicerad 2009-07-13 16:45:31

Förstår att du känner dig lite snuvad på själva grejen, men jag tror det är viktigt att tänka på målet som du skrev. Allra viktigast är ju att du och lillen mår bra, när han väl kommit ut så kommer du vara världens lyckligaste!! Då kommer hans färd ut inte att spela någon roll! Du är tapper och kommer att greja detta galant, hur det än blir! Du verkar ha så bra koll på det mesta, och det tror jag är bra! Du är förberedd, så förberedd man nu kan vara när man ska få barn! :) Ni finns i våra tankar!! Kramar från Sundsvall!!!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina

Småbarnsmamma. Utbildad hälsoutvecklare som brinner för välmående och hälsa. Skriver om mitt liv och att hitta balansen i vårt ganska stressiga liv. Men med glädje och entusiasm kommer man längre!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela