Hälsokatten

Följ med och inspireras av hälsa, träning, mammaliv och annat smått och gott i livet!!

v 36

Publicerad 2009-07-29 12:21:41 i Allmänt

Från och med nu går de flesta på kontroller en gång i veckan eller varannan vecka. Är detta din första graviditet har barnet förmodligen fixeras sig i bäckenöppningen nu. Magen sjunker ner och det blir lättare att andas men du kanske behöver kissa oftare.

Nattsömnen blir ofta avbruten då du behöver ändra läge med kroppen. I boken Mammapraktikan kan man bland annat läsa om praktiska sovställningar för höggravida. Passa annars på att fråga din barnmorska vid nästa besök. Det kan hända att du även drömmer mycket och att drömmarna är ovanligt livliga. Många är de tankar som du bearbetar inför förlossningen och den nya familjen.

Barnet är i princip helt fullgånget och väger ca 2,8 kg. Längden är ungefär 34 cm från huvud till stjärt. De sista veckorna ska barnet äta upp sig för att klara livet utanför livmodern. Vid det här laget har du märkt att barnets rörelser har förändrats, vilket beror på att det är trångt i livmodern. Du känner antagligen bara benen och fötterna som sparkar, huvudet som studsar mot bäckenbotten och armarna med svagare rörelser. Dock brukar rörelserna upplevas som kraftfullare och tydligare. Ofta kan man se konturerna av en armbåge eller häl som putar ut mot huden. Även om rörelserna ändrar karaktär bör ingen dag förflyta utan några livstecken från barnet. Kontakta din MVC inom 72timmar om rörelserna minskar i antal. De sista veckorna kan vara tröttsamma. Ditt barn kommer att vara tre gånger så tungt vid födseln jämfört med vad det var i v.28.

Då födseln närmar sig snabbt, kan det vara bra att kontrollera vad som kan vara bra att inhandla innan födseln.


Börjar uppleva mig själv lite som en sån där vankande anka nu, speciellt när man suttit still för att sen resa på sig.
Igår kväll blev det helt plötsligt väldigt fint väder så jag var ut på en promenad som under "normala" omstämndigheter tar mig ca 50 min. Igår tog det 90 min. Det känns på något sätt ganska skönt att bara vank, strosa fram, går liksom inte att halvstress springa som man ofta gör ivanliga fall helt utan anledning.

Vi hörs...:)

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-07-29 14:35:59

Jag har varit vankande anka sen v 20 haha, men det är för foglossningen. Inte undra på att folk frågar om jag ska föda snart :)

Postat av: Lisa

Publicerad 2009-07-29 14:36:50

Och det var jag som skrev det..glömmer som vanligt :)

Postat av: Sara

Publicerad 2009-07-29 21:18:13

Aa men mysigt att bara få ta det lugnt tyckte jag=) Visst är det lite lugnande på nåt vis? Kram!!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina

Småbarnsmamma. Utbildad hälsoutvecklare som brinner för välmående och hälsa. Skriver om mitt liv och att hitta balansen i vårt ganska stressiga liv. Men med glädje och entusiasm kommer man längre!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela