Hälsokatten

Följ med och inspireras av hälsa, träning, mammaliv och annat smått och gott i livet!!

Mysig lill lördag.

Publicerad 2009-06-11 19:41:47 i Allmänt

Igår hade vi en jättemysigkväll tillsammans i styrelsen. Vi var på ett ställe som heter "Himlen därtill" och ligger längst upp i "Skrapan" vid skanstull, Utsikten var enorm man fick en väldigt vacker och fin vy över hela sthlm. Maten var redan förbeställd och jag blev lite nervös när förrätten kom in. Det var ankleverpaté, det är ju det här med vad man ska äta och inte under graviditeten, men jag rådgjorde lite med de andra och åt sedan, vad fasen gott som sjutton är det och det lär vara ända gången under graviditetn som jag äter det. Till varmrätt var det gös, inte heller en fisk som man ska äta i massor under graviditeten enl rekomendationer. Men det var också fantastiskt gott.
jag hoppas verkligen inte att jag har gjort något dumt nu. Kollade upp idag vad det stod och gös får man äta 2-3ggr/år, men det är med lever verkar inte vara någon hit, innehåller höga halter av retionol som kan vara skadligt för barnet.

Jag vet att allt detta om vad man ska äta och sjukdomarna listeria och toxoplasmos är ytterst ovanligt, men ändå så kan man inte låta bli att tänka på de snesteg man gjort. Drack alkohol innan jag visste att jag var gravid ( vet att många gör det) Råkande äta ölkorv i v 9 (kallrökt ajajaj) Fetaost macka på café utan att fråga om den är pastoriseras.
Ni där ute som varit eller är gravida, vad och hur ställer ni er till detta med kostråden??? Vore kul att veta.

Nu har jag iaf varit och tränat avnjutit lite thaisoppa och ska njuta av en härlig torsdagkväll. Min darling fyller år idag, tyvärr jobbar han men imorse när han kom hem fick han lite paket och frukost=) Han fick whiskeyprovning för 2pers (tänkte han kanske kan ta med någon kompis och fira att han blivit pappa sen) också fick han ett linne, hoppas att solen vill visa sig igen snart så att han får använda det.

Kramar

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-06-12 08:37:35

Jag har ätit väldigt mycket olika ostar, min Bm tyckte inte att det var hela världen. Det ändras hela tiden sa hon, vad vi får och inte får äta, "du äter säkert nog någonting nu varje dag som om ett år kommer vara jättefarligt enl rekomendationer" var hennes ord. :)



Bebisen mår bra där inne och jag mår bra, så ett snedsteg eller två, nej, värre är det med de som fortsätter röka eller tar ett glas vin då och då. En ostbit, anklever, eller gös en eller två ggr under grav är nog inte så farligt.

Postat av: Lisa

Publicerad 2009-06-12 08:38:07

Det var jag som skrev det förresten :)

Postat av: cathrin

Publicerad 2009-06-12 12:28:16

jag va jätteorolig att få i mej nåt olämpligt när jag va gravid. Vet att min barnmorska lugnade mej med att det verkligen är jätteovanligt att man blir smittade av dessa bakterier i Sverige, som mest ett fall/år, om ens det! Kan aldrig tänka mej att barnet får nån skada för att du ätit lever en gång, det behövs nog större mängder än så. Tror också det skulle varit värre om du tagit ett glas vin till maten! Jag tror du kan va helt lugn! snart får ni träffa eran lille pojk, mys! kram!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina

Småbarnsmamma. Utbildad hälsoutvecklare som brinner för välmående och hälsa. Skriver om mitt liv och att hitta balansen i vårt ganska stressiga liv. Men med glädje och entusiasm kommer man längre!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela