Hälsokatten

Följ med och inspireras av hälsa, träning, mammaliv och annat smått och gott i livet!!

Profylax

Publicerad 2009-05-17 15:15:01 i Allmänt

I helgen har vi som sagt varit på profylaxurs. Jag tyckte att det var väldigt bra, men då har vi inte varit på någon av de andra utbildningarna som tillhör mödravården än. Men jag tror ändå att det är ett bra komplement och som förstföderska vill jag gå på allt;)

De gick igenom flera olika saker- Mental träning, andning, förlossningens olika faser, partners roll och vad händer sen.
Vi fick börja kursen igår med att slå av en blyertspenna med fingret, det hela gick ut på att vi skulle tro att vi klarade av det och se fingret på andra sidan pennan innan vi började, samt att partnern skulle vara peppande.
Mental träning ska man ju änvända i mkt och var något vi också läste om när jag läste till hälsoutvecklare. Det var roligt att sätta de i detta perspektiv, och att man ska skapa sig målbilder och tillsammans gå igenom vad man vill.

Vi fick sedan simulera värkar. Partnern skulle nypa och hårt i benet el armen i ca 20 sekunder och under tiden skulle jag då andas och inte spänna mig trots smärtan. Om man andas tar andningscentrum i hjärnan över från smärtcentrum. Så fort man gör illa sig eller har ont så slutar man ju andas, lika när man tränar och det blir väldigt jobbigt så är det lätt att glömma bort att andas.

Partnern fick sen tips på oilka tryck/massageövningar han kan tillämpa mellan eller under värkarna.

För mig var det iaf en positiv helhetsbild, och det var de hon ville förmedla till oss oxå. Att våga tro på att man kan föda barn och tillsammans träna avslappning, bäckenbotten och skapa målbilder samt att ta i tu med sina förlossningsspöken.

Nu ska vi åka över till tomas bror och grilla lite. Hoppas att solen vill vara kvar ett tag till.

Hoppas att ni alla haft en skön helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina

Småbarnsmamma. Utbildad hälsoutvecklare som brinner för välmående och hälsa. Skriver om mitt liv och att hitta balansen i vårt ganska stressiga liv. Men med glädje och entusiasm kommer man längre!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela