Hälsokatten

Följ med och inspireras av hälsa, träning, mammaliv och annat smått och gott i livet!!

v 26

Publicerad 2009-05-20 09:15:18 i Allmänt

Känns som om veckorna bara springer iväg. Lillen i magen gör sig påmind allt oftare. Så har står det nu:

Förmodligen passar inte dina vanliga kläder längre, för nu börjar du lagra fett kring bröst och höfter. Graviditetsstrimmor på mage och bröst bör dyka upp nu, om du alls kommer att få några. Ditt hjärta och dina njurar jobbar hårt för att hålla igång blodcirkulationen, och ta hand om den ökade mängd vätska som finns i kroppen.

Barnet är ca 23 cm långt från huvud till stjärt och väger ungefär 900g. Ryggraden blir starkare och smidigare, för att den skall orka bära kroppen. Lungorna utvecklas alltjämt och barnet växer till sig mer och mer. Med lite tur kan man höra barnets hjärtslag genom att någon lägger örat mot din mage. Ögonen är nu färdigbildade och barnet har lärt sig att både andas in och ut. När barnet hör ljud reagerar det med högre puls, och spelar du musik kan det hända att hon/han rör sig i takt. Det finns studier som visar att barnet reagerar på beröring runt denna vecka.




Det där med kläderna stämmer, kan inte direkt ha mina tajta jeans. Det svåraste med kläder är byxor. Linnen, koftor och tröjor har man ju ofta som man kan ha, men byxor är svårare. Man får verkligen återupptäcka sin egen garderob när man är gravid tycker jag. Har inte köpt några kläder som är riktiga "mammakläder" bättre att köpa kläder som man kan ha sen oxå. Långa koftor, leggning, tunikor mm.

Igår kväll på yogan gjorde vi en del nya andningsövningar, jag vill verkligen lära mig förankra och använda andningen i det jag gör, jag tror att det är jätteviktig. Har tänkt mkt på vad som sas på profyaxkursen gällande smärta, det är konstigt att föreställa sig att föda barn och på en smärta man nog aldrig förrut har upplevt.
Samtidigt känner jag mig lugn och längtar efter förlossningen, det är ju de som dessa 9månader går ut på- det är ju slutet då är den lille snart här=)
Hoppas ni får en härlig onsdag!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina

Småbarnsmamma. Utbildad hälsoutvecklare som brinner för välmående och hälsa. Skriver om mitt liv och att hitta balansen i vårt ganska stressiga liv. Men med glädje och entusiasm kommer man längre!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela