Hälsokatten

Följ med och inspireras av hälsa, träning, mammaliv och annat smått och gott i livet!!

Städning

Publicerad 2010-07-12 15:03:33 i Allmänt

Idag har det varit mulet här i Stockholm. Mulet men vansinigt varmt. Efter frukost gav jag mig ut på min 6km runda. Härligt att få svettas så mycket, kändes nästan som att springa i en bastu. 6km var mer en nog eftersom jag inte hade med mig något vatten.

Vi har ägnat oss åt inomhus aktiviteter. Hade ett berg med tvätt, så tvättmaskinen har gått varm och vi städar och plockar här hemma. Blir inte så mycket av det när solen skiner. Då vill man ju vara ute. Skönt att få in fräsch doft och komma i kapp med tvätt och städning efter västkusten, möhippa mm.


Jag fick en fråga förrut hur länge man ska vänta med att springa efter att man ätit? Drar svaret här.

Det bästa är att vänta ca 1,5-2h så att maten hunnit spjälkas och blivit bränsle till musklerna. De beror ju såklart på vilken aktivitet man tänkt utföra. Efter nattens sömn är kolhydratlagren i kroppen slut, därför pratar man om att en promenad innan frukost bränner fett. Det stämmer då en promenad är lågintensiv träning och då det inte finns kolhydrater att tillgå så tar man fettet som bränsle. Att ge sig ut på en springtur direkt på morgonen utan att äta något innnan är nedbrytande och kroppen äter då av sig själv alltså musklerna. Vill och kan man springa på morgonen kan man ta en smmothie, banan eller något litet så det finns bränsle som går ut ganska fort i systemet och dessutom inte bildar en klump i magen. Springer man direkt efter en stor matportion har kroppen fokus på att spjälka maten och man känner sig trött och såsig. Dessutom är det lätt att få håll.

Hoppas att du är nöjd med svaret:)




Kommentarer

Postat av: Monica

Publicerad 2010-07-12 20:32:33

Tack så mycket, nu vet jag! :)

Kram

Postat av: Po

Publicerad 2010-07-16 12:43:46

Jag brukar personligen vänta en längre tid efter måltid innan jag springer, får lätt håll om jag inte har väntat iaf 3-4 timmar. Men det är nog från person till person hur det är!



Angående nedbrytning: Det sker endast om du har en hög takt. Om du håller dig under 75% av maxpuls så kommer kroppen effektivt använda sig av kroppsfettet. Det är iofs väldigt långsamt :)

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina

Småbarnsmamma. Utbildad hälsoutvecklare som brinner för välmående och hälsa. Skriver om mitt liv och att hitta balansen i vårt ganska stressiga liv. Men med glädje och entusiasm kommer man längre!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela