Hälsokatten

Följ med och inspireras av hälsa, träning, mammaliv och annat smått och gott i livet!!

Kroppen efter graviditeten

Publicerad 2010-05-28 11:39:08 i Allmänt

Att det händer miljoner saker både i kroppen och knoppen när man är gravid är väl inget nytt direkt. Förutom den rent fysiska förändringen att magen sakta men säkert blir större så händer något med ens tankar och känslor.
Det är svårt att sätta sig in i innan hur en graviditet ska kännas och som med allt är det väldigt individuellt, lika individuellt som vad som händer med kroppen efter graviditet och förlossning. MIn förhoppning innan var att jag skulle komma tillbaka och börja träna igen efter jul och i den mån det gick ha lämnat mina gravidkilon bakom mig till sommaren. Det är ungefär 10 månader så det kändes som ett rimligt långsiktigt mål. Som det ska vara.

Att jag sen skulle bli av med alla kilo inom 3 månader hade jag aldig kunnat drömma om. Vad hände ??
Amningen såklart. Gabriel var stor, när jag kom hem från bb var 8 kilo borta. Vatten, moderkaka, bebis.
7 kilo kvar. Jag träffar ofta de som gått upp mycket och har väldigt svårt att gå ner. Det kan jag förstå, men det är nästan så att folk kollar snett och att man måste ha problem för att man inte har sina "gravkilon kvar".

Av det jag själv pluggat samt böcker jag läste i samband med graviditeten är a och o att lyssna på kroppen, men kan du så fortsätt röra på dig. Träna som vanligt men i lugnare tempo och aldrig upp i maxpuls nivåer.Hur mycket man går upp är individuellt så jämför aldrig.

jag är väldigt nöjd över hur min kropp återhämtat sig men tyvärr måste jag säga att jag nog skulle varit noggrannare med knipövningarna i början. Men hur lätt är det då? När hela ens värld vänts upp o ner, brösten ömmar occh det är ett allmänt känslokaos. Då ska man sitta och försöka hitta rätt muskulatur att knipa med. Inte lätt.

Målet mot milen har nu börjat.. Ni får följa med:)

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina

Småbarnsmamma. Utbildad hälsoutvecklare som brinner för välmående och hälsa. Skriver om mitt liv och att hitta balansen i vårt ganska stressiga liv. Men med glädje och entusiasm kommer man längre!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela