Hälsokatten

Följ med och inspireras av hälsa, träning, mammaliv och annat smått och gott i livet!!

Bra mat?

Publicerad 2010-09-09 19:26:18 i Allmänt

http://www.dn.se/nyheter/sverige/nordisk-mat-lika-bra-som-medelhavsdiet-1.1167760

I denna artikel från DN står det att nordisk mat såsom lax, havre, äpple och rapsolja kan vara lika bra för hälsan som dSe hela bildenen berömda medelhavsdieten.

Deltagarna bytte ut olivolja mot rapsolja, vattenmelon mot äpple och pasta mot mathavre. resultaten lät inte vänta på sig. Gå in och läs! Hoppas länken funkar!

Intressant. 

Idag på min korta lunchläste jag i vetenskap och hälsa. Där stod om kolhydrat och fettdebatten. Man betonade att den förrvirrar och det behöver inte vara antingen eller. Stod riktigt bra tycker jag. Om man väljer grova fiberrika kolhydrater och omättade fetter i lagom mängd så är det bra för hälsan.
Det tror jag på.



'

Kommentarer

Postat av: Monica

Publicerad 2010-09-09 19:31:27

Det står att de "bytte ut pasta mot mathavre". Vad i hela fridens namn menas med mathavre? Och vad gör man med det? Verkar trevligt att äta mer "nordiskt", både för miljön och tydligen för hälsan! :)

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina

Småbarnsmamma. Utbildad hälsoutvecklare som brinner för välmående och hälsa. Skriver om mitt liv och att hitta balansen i vårt ganska stressiga liv. Men med glädje och entusiasm kommer man längre!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela