Hälsokatten

Följ med och inspireras av hälsa, träning, mammaliv och annat smått och gott i livet!!

Hemma

Publicerad 2012-04-09 15:44:32 i Allmänt

Vi är hemma igen, kom hem igår eftermiddag efter en kort solig promenad från Södersjukhuset.
Allt är bara bra med oss och just nu är man åter i den konstiga mammabubblan. Den med smärta, lycka, tårar och hormoner.

Förlossningsberättelse del 1:

Fredagen var som sagt grymt trist och vi bara längtade efter lördagen då vi planerade att gå ut eftersom det skulle bli fint väder. När vi satt och kollade på Lets dance kände jag sammandragningar men inget mer än innan så jag trodde de skulle försvinna. Men sen vid 22:00 hade de ändå kommit med ca 20 minuters mellanrum och känts mer än innan. Berättade för Tomas och mina föräldrar och sa jag skulle ringa och rådfråga förlossningen innan jag gick och la mig eftersom jag ville kolla hur de var med platser.
Ringde vid 23:30, de hade gått om platser så vi kom fram till att jag skulle vila och se/hoppas på att det blev mer och mer.
Vi försökte lägga oss och vila men både jag och Tomas blev såklart uppe i varv av att det kanske äntligen var dags så då är det svårt att sova:)
Vid 01:00 hoppade jag in i duschen och satt där till ca 02:30. Pratade med förlossningen igen att sammandragningarna ökat i intensitet och att jag snart ville komma in. Vilade dock hemma en stund till. Vid 04:30 ringde vi och ville komma in och vi var välkomna. Ringde taxi och hoppades så innerligt att det nu hänt något så att vi fick vara kvar.
Blev inskrivna av en rolig barnmorska som var ca 60 år och en väldigt "rejäl" kvinna:)
Tog ctg och kollade sammandragningarnas intensitet. För att de skulle hända något ville hon att sammandragningarna skulle öka i styrka. Vi gick lite i korridoren och sen undersökte hon mig öppen ca 4-5 cm. Ja vi får vara kvar. Fick akupunktur vid 06:00 och satte mig sen i ett bad. Så skönt att bada. Värme gör verkligen underverk. 0730 var det personalskifte och vår söta barnmorska Åsa tittade in:) hon var verkligen gullig.
Jag låg kvar i badet och hon kollade med jämna mellanrum barnets hjärtljud.
Efter ett tag ville hon att jag skulle komma upp för att undersöka mig igen. Då var kl ca 08:30 tror jag, kanske lite mer. Var då öppen 8 cm. Yes. Nu började det göra rejält ont. Provade massa olika redskap. Sackosäck, satt på boll, hängde på gåstol. Provade då även lustgas, men jag har svårt att få det bra, blev mest moraliskt stöd och inte så mkt smärtlindring. Vid 10:30 var det undersökning igen. Stiltje, inget hade hänt, för att det inte skulle bli som med Gabriel alltså ett utdraget krystskede vilket jag var väldigt rädd för föreslog hon att vi skulle ta hål på hinnorna. Jag litade fullt på henne och när hon väl gjort det så kändes det direkt att jag ville börja krysta. Hade en önskan denna gång att få krysta ut för egen maskin och inte behöva sugklocka. När hon väl började tränga ner gick det väldigt fort. Eg bara 2 rejäla krystvärkar. Började kl 11:15 och kl 11:25 kom hon ut. Världens finaste tjej. 4260g och 52 cm lång!
Fortsättning följer....

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina

Småbarnsmamma. Utbildad hälsoutvecklare som brinner för välmående och hälsa. Skriver om mitt liv och att hitta balansen i vårt ganska stressiga liv. Men med glädje och entusiasm kommer man längre!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela